Skal man handle i specialbutikker for at leve antiinflammatorisk?

Nej.

Antiinflammatorisk mad består ikke af nogle særlige ingredienser, som kun kan købes i københavnske specialforretninger.

Og maden skal ikke engang tilberedes på en bestemt måde for at være sund.

Det er faktisk fantastisk simpelt at spise antiinflammatorisk (men at noget er simpelt, er ikke det samme, som at det er nemt. Én ting er hvad vi ved, noget andet er hvad vi gør. Det fortæller jeg meget mere om på min workshop den 26. januar. Håber vi ses!).

Se nogle eksempler på, præcis hvad der er godt for dig at spise lige her:

Fisk

Rugbrød

Avocado, peberfrugt, tomater og asparges

Nødder og kerner

Rødbede, broccoli, hvidkål og spinat

Hvidløg, rødløg, mynte og basilikum

Brombær og andre bær – også de frosne

Oliven- og rapsolie

 

Ps. På workshoppen får du en helt konkret plan for, hvordan du lever mere i overensstemmelse med din psoriasis. Tilpasset til DIN hverdag. Early bird-prisen slutter om en uge.

Pps. På workshoppen kan du smage (nem) antiinflammatorisk mad & snacks

Gratis vejledning

Jeg prøver min nye titel – psoriasisvejleder – og er ved at finde ud af, om den passer eller skal justeres.

Indtil videre er jeg rigtig glad for den. Og jeg fejrer min nye titel med en gave til dig, som ønsker hjælp til at leve sundere med psoriasis.

Jeg søger øveklienter til 3 x 50 minutters gratis psoriasisvejledning/coaching afholdt inden den 28. februar. Forløbet er for dig som:

  • gerne vil ændre på din livsstil af hensyn til din sygdom
  • er klar til at tage ansvar – og små skridt
  • har brug for hjælp til at bibeholde motivationen

Er du interesseret eller kender nogen, der er? Så skriv til mig for at booke en tid på dorte@psoriasisblog.dk

Sessionerne foregår enten på mit kontor i Hillerød eller via telefon.

Husk i øvrigt at jeg afholder workshop i Hillerød den 26. januar om blandt andet antiinflammatorisk livsstil og motivation.Lige nu kan du komme med til reduceret pris. Læs mere her

 

Pssssst!

Den 26. januar skal du noget. Du skal møde op i mine lokaler i gågaden i Hillerød kl. 17.30.

Hvorfor?

Fordi jeg afholder en workshop om psoriasis, livsstil og sundhed.

Og fordi du får smagsprøver på antiinflammatorisk mad. Og snacks.

Det bliver fedt. Og jeg glæder mig til at møde DIG!

Læs mere og tilmeld dig her

Ingen mandler – ingen psoriasis

Jeg er i gang med at læse “Tarme med charme” af den tyske forsker Guilia Enders (den kan anbefales!).

Hun skriver blandt andet om et forsøg fra 2012, hvor 29 psoriasispatienter med hyppige halssmerter blev delt i to grupper – den ene gruppe fik fjernet mandlerne, og ud af de 15 mennesker fik 13 det markant og vedvarende bedre!

Dét er da opsigtsvækkende!

Grunden er, at konstant betændte mandler skaber inflammation i kroppen/huden, fordi immunforsvaret er pǻ overarbejde – og det kan give psoriasis.

Så når man fjerner (betændte) mandler, fjerner man årsagen til psoriasis. Og gigt. Og sikkert også andre sygdomme, som skyldes inflammation.

Hvis jeg ofte havde ondt i halsen, ville jeg overveje at få fjernet mine mandler. Men det har jeg sjældent. Desværre, tænker jeg lige nu, for tænk hvis det hos nogen virkelig er så enkelt, at et par fjernede mandler kan gøre så stor en forskel i ens psoriasis?

 

Hvad må jeg spise?

En god, sund psoriasisdiæt består af masser af grøntsager – især de grove grønne – fede fisk med meget omega 3, bælgfrugter, groft brød, grove gryn og bær. Også magre fisk og skaldyr, fjerkræ, nødder, frø med omega-3, sunde planteolier, frugt, krydderier, probiotiske mælkeprodukter (mælkesyreprodukter), te og  har en plads i psoriasis-køkkenet.

Lidt ost, lidt sojaprodukter, lidt æg og lidt bønner kan du også roligt spise.

Og du kan med garanti også finde andre bud på, hvad der er den rigtige kost. Nogle mener, kød og mælk er det værste i verden, andre at det er ok at spise lidt af det.

Sukker, forarbejdet mad, hvidt mel, chips, pomfritter, alkohol osv. er bedste at holde sig fra.

Der er ret stor enighed om, at en vegetarisk/vegansk livsstil er den sundeste, når man har inflammation i kroppen – som psoriatikere har.

I den ideelle verden ville jeg kun spise antiinflammatorisk og kun drikke vand og grøn the.

I den virkelige verden ser det lidt anderledes ud.

Jeg tror, at den sundeste diæt er den, der er realistisk.

Jeg har fuldtidsjob og to små børn. Hvis jeg skal snitte grøntsager i timevis hver aften og købe specialprodukter i specialbutikker – ja, så kan jeg lige så godt give op med det samme. Og tilføje kronisk dårlig samvittighed til den kroniske betændelsestilstand, jeg i forvejen har.

I stedet for at forlange af mig selv, at jeg skal spise perfekt, koncentrerer jeg mig om at spise BEDRE.

For  mig betyder det at ændre på de ting, som ikke betyder alverden for mig. Fx at tage en danskvand i stedet for en coke zero til frokost, de dage jeg trænger til noget andet end postevand. Eller at sørge for, at grøntsager fylder halvdelen af min tallerken til de fleste måltider. Små ting, som ikke koster mig noget, men som i det lange løb giver min krop noget helt andet – og bedre – at arbejde med.

 

Alternativ behandling?

healing

Mange alternative behandlere mener, at psoriasis ikke er en sygdom i sig selv, men et symptom på en ubalance i kroppen og/eller sindet. Overbelastning af leveren eller fordøjelsesproblemer er typiske forklaringer på, hvorfor huden begynder at udskille affaldsstoffer gennem huden i form af psoriasis.

At behandle med cremer og piller anses af mange for at være ren symptombehandling, som nok kan slå psoriasis midlertidigt ned, men som i det lange løb gør mere skade end gavn. Hvis psoriasis undertrykkes med fx hormoncreme, og der ikke tages hånd om de underliggende årsager til udbruddene, vil det resultere i, at andre symptomer opstår i kroppen.

Der er mange afarter af alternativ behandling. Nogle fokuserer udelukkende på kosten, andre arbejder med chakraer, kroppens energistrømme, bevægelse (fx yoga) eller andet. Ofte vil formålet være at sætte gang i fordøjelsessystemet og rense nogle af de ubalancer, der måtte være i kroppen, så lever og andre organer igen kan fungere på normal vis.

Andre igen mener, at det er undertrykte følelser, der er på spil, når kroppen reagerer med sygdom, og at det er et spørgsmål om den rette bearbejdning af tidligere traumer og et positivt tankesæt, som kan helbrede psoriasis. Fx mener nogle, at psoriasis skyldes undertrykt vrede, frygt for at blive såret eller en uvilje mod at påtage sig ansvaret for egne følelser.

Der er meget, meget stor forskel på alternative behandlinger både i metode, kvalitet og pris (og nej, det hænger ikke altid sammen). Nogle vil love dig total helbredelse (som lægerne siger er umulig), mens andre kan hjælpe med fx at optimere din fordøjelse eller forbedre hudens udseende. Nogle er decideret imod lægemidler, mens andre ser dem som et fornuftigt supplement.

Brug din mavefornemmelse, når/hvis du vælger en alternativ behandler – og prøv dig frem. Vi er alle sammen forskellige, og hvad der virker for din moster, virker måske ikke for dig.

Tag din psoriasis alvorligt!

jumping woman in blank white t-shirt

At passe på dig selv og din psoriasis handler ikke udelukkende om at tage medicin og så ellers fortsætte med at spise pomfritter og ryge Prince Light. Der er rigtig meget, du selv kan gøre, både for at lindre symptomerne på din hud og for at reducere risikoen for følgesygdomme.

Når du giver din krop det, den har brug for – og måske taber dig og bliver sundere – vil du sandsynligvis også få det bedre mentalt. Det er ikke ligegyldigt. Som psoriatiker har du nemlig også en øget risiko for at udvikle depression, angst og social fobi.

Derfor er det vigtigt, at du tager din sygdom alvorligt.

Hvad er risikoen for følgesygdomme?

Cardiology

Diabetes, psoriasisgigt, kræft, åreforkalkning og hjertekarsygdomme. Det er blot et udpluk af de sygdomme, der ofte følger med psoriasis. 50 % af danske psoriatikere rammes af en eller flere følgesygdomme.

Man er stadig i tvivl om, hvad der kom først: Hønen eller ægget. Er det psoriasis, der er skyld i følgesygdommene, eller kan en usund livsstil føre til psoriasis, hvis man er genetisk disponeret? Spørgsmålet er stadig åbent, og der forskes i at finde et svar.

Også mentalt er psoriatikere sårbare i forhold til at udvikle sygdomme eller opleve en forringet livskvalitet. Sygdommen er sjældent særlig god for selvtilliden og kan være stærkt invaliderende for den enkelte. Det er heldigvis ikke altid tilfældet. Men det kan være en god idé at styrke sig selv både mentalt og fysisk og gøre, hvad man kan, for at beskytte sig selv både inden i og uden på.

Husk på, at statistik bare er statistik, og selvom du har psoriasis, er du ikke dømt til at få en følgesygdom!

Heldigvis kan du ved hjælp af enkle ændringer i din livsstil reducere risikoen – og samtidig mindske både hyppighed og sværhedsgrad af dine psoriasisudbrud.

Hvad hjælper på psoriasis?

grøntsager

Grænsen mellem hvad man ved, og hvad man formoder hjælper i behandlingen, lindringen og forebyggelsen af psoriasis, er flydende. Undersøgelser peger i forskellige retninger, og for nogle hjælper noget, mens det hos andre ikke har nogen effekt. Flere undersøgelser peger i retning af, at en vegetarisk eller vegansk livsstil er effektiv mod autoimmunsygdomme, men det er endnu ikke endeligt bevist.

Uanset hvad er det et faktum, at der blandt psoriatikere er en forhøjet risiko for hjertekarsygdomme, diabetes, fedme, glutenallergi og for tidlig død. Om det skyldes psoriasisen i sig selv, eller om psoriatikere generelt har en mere usund livsstil end andre, er der (endnu) intet klart svar på.

For at reducere risikoen for følgesygdomme og måske endda forebygge eller forkorte nye psoriasisudbrud, kan du overveje at følge nogle af de råd, der gives nedenfor.

Skru op for:

  • Grøntsager – især kål
  • Nødder og frø
  • Vand – drik gerne 2-3 liter om dagen
  • Motion
  • Omega 3 (fed fisk, fiskeolie, hørfrø, hørfrøolie, valnødder, nogle bælgfrugter, nogle grønne grøntsager)

Skru ned for:

  • Cigaretter og anden tobak
  • Alkohol
  • Animalske fedtstoffer (mælkeprodukter, kød, ost)
  • Gluten
  • Sukker
  • Stress
  • Junkfood
  • Lange, varme bade
  • Sæbe

De 5 vigtigste ting, du kan gøre

cigaret

 At dit immunforsvar er kørt af sporet, kan du ikke ændre på. Men du kan påvirke graden af inflammation ved at følge nogle enkle leveregler:

  • Kost: Spis antiinflammatorisk. I grove træk skal du begrænse mængden af kød, mælk og ost og i stedet skrue op for indtaget af kål, fisk, grøntsager og bær.

  • Motion: Når du dyrker motion, udsender dine muskler antiinflammatoriske signalstoffer. Motion kan desuden hjælpe dig med at tabe det farlige fedt omkring maven, som medfører kraftig inflammation.

  • Tobak: Rygning fyrer virkelig op for dit inflammationsniveau. Der er kun én ting at gøre: Hold op!

  • Alkohol: Alkohol virker i små mængder antiinflammatorisk. En overvægt af psoriatikere reagerer dog negativt på alkohol, så vær varsom med det, og overvej, om du kan droppe det helt.

  • Stress: Også stress udløser inflammation i kroppen. Det er vigtigt, at du sover 7-8 timer om natten og generelt trives i din hverdag. Du kan overveje at lære at meditere, dyrke yoga eller andet, som har en afstressende effekt.